MENU

BEING

Being an inclusive university for refugee students: concepts, methods and tools

 

Finanziato dal Consorzio European University for Well-Being: EUniWell 2nd Seed Funding Call
Responsabili Scientifici: Ivana Acocella e Alberto Tonini
Partner: Cologne University, Birmingham University, Leiden University, Linnaeus University

 

L’obiettivo del progetto è rafforzare gli strumenti che restituiscono ai rifugiati una nozione universale di diritto all’istruzione; saranno individuate attività specifiche per sostenere l’iscrizione universitaria e ridurre i vincoli che producono discriminazione. Nel dettaglio, lo scopo è identificare e testare un’attività peer-to-peer di tutoraggio specifica per i rifugiati, su due livelli di attività: 1) tutoraggio pre-accademico, con la promozione di attività di orientamento nelle strutture di accoglienza per consentire ai rifugiati di considerare l’iscrizione all’università come un’opzione accessibile e per farli familiarizzare con il sistema educativo europeo; questa fase consentirà di valutare eventuali punti deboli (lingua o altre competenze necessarie per accedere al corso di studi desiderato). 2) Tutoraggio in itinere, riducendo i potenziali vincoli che possono produrre discriminazioni per il pieno inserimento dei rifugiati nel contesto accademico, rischiando di rallentare il percorso accademico o perfino l’abbandono del percorso di studi intrapreso.

 

Responsabile: Prof.ssa Ivana Acocella

 

 

English version:

The project’s target is to strengthen instruments that restore a universal notion to the right to education for refugees; specific activities will be identified to support academic enrollment and reduce those constraints that produce discrimination. The project aims to identify and test a specific refugee tutoring activity. In detail, the purpose is to promote a peer-to-peer approach, with two levels of tutoring activities: 1) pre-academic, setting up guidance activities in reception facilities to enable refugees to consider university enrolment as an accessible option for them. The aim is to familiarize them with the Eu-ropean education system; this step will enable the assessment of any possible weaknesses (lan-guage or other skills required to access the desired course of study). 2) In itinere, reducing potential constraints that may produce discrimination for refugees’ full inclusion in the academic context, risking slowing down their academic path. Hence the goal is to prevent discouragement or the abandonment of the course of study undertaken.

Ultimo aggiornamento

31.07.2023

Cookie

I cookie di questo sito servono al suo corretto funzionamento e non raccolgono alcuna tua informazione personale. Se navighi su di esso accetti la loro presenza.  Maggiori informazioni