The laboratory focuses on External Criminal Execution with particular reference to Community Measures and Sanctions and on the role of the Social Service in the Justice sector
Pieroni e Rollino, L’esecuzione penale esterna e la messa alla prova degli adulti. Verso la giustizia di comunità, Pacini Editore, 2018
Breda, Coppola e Sabattini, Il servizio sociale nel sistema penitenziario, Giappichelli, Torino, 1999
Foucault, Sorvegliare e punire. Nascita della prigione, Torino, Einaudi, 1993
Frudà, Alternative al carcere. Percorsi, attori e reti sociali nell’esecuzione penale esterna: un approfondimento della ricerca applicata, Franco Angeli, Milano, 2007
Giuffrida, I Centri di servizio sociale nell’amministrazione della giustizia, Roma, Laurus Robuffo, 1999
Palma, Due modelli a confronto; il carcere responsabilizzante e il carcere paternalista, in ANASTASIA, CORLEONE, ZEVI (a cura di), Il corpo e lo spazio della pena, Ediesse, Roma, 2011
Rossi, La direttiva 2012/29/UE: vittima e giustizia riparativa nell’ordinamento penitenziario, in Archivio penale 2015, n.2
Ordinamento Penitenziario L. 354 del 26/07/1975
www.giustizia.it Itinerari a tema
www.ristrettiorizzonti.it
Learning Objectives
Acquire knowledge in the justice sector with particular reference to the role of external penal execution offices (consulting and treatment tasks for subjects detained, to an alternative extent, in probation)
Acquire skills in the management of convicted or accused persons
Develop the ability to build community justice path
Teaching Methods
Direct lessons aimed at providing participants with information about the aims of the course and the legislative and contextual references necessary to know and understand the field of external criminal execution
Group work with collective return of results
Simulate
Study of UEPE forms (reading and analysis of reports, Ordinances, etc.)
Type of Assessment
On- line, compulsory attendance
To obtain eligibility it is necessary to attend at least 87.5% of the lessons (seven lessons out of eight) the students who will attend between 75% and 87,5% of the lessons (six lessons out of eight) will have to produce a written text agreed in advance with the teacher